Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

The Beatles - Mých Top 10

Poslouchám Beatles a říkám si, že bych si měl sestavit žebříček mých deseti nejoblíbenějších písniček z jejich tvorby. Jen tak, pro radost. 

Když jsem byl malej kluk, měli jsme doma jednu desku Beatles (A Hard Day's Night). Znal jsem každou písničku i každou grimasu Johna, Paula, George a Ringa z obalu desky. Tato jedna deska na dlouhou dobu utvořila můj obraz o Beatles.

Když jsem dosáhl dorosteneckého věku, jedinou desku Beatles jsem už dlouho neposlouchal a přeorientoval jsem se na něco trošku ostřejšího, přesvědčen, že to, co poslouchám, je vrchol hudební evoluce stejně jako je homo sapiens vrcholem evoluce lidské. Přesto, když jsem někoho zaslechl mluvit o Beatles, bylo to jen samé "nad Beatles nic není", "jó, to byla hudba", "od dob Beatles se v hudbě neobjevilo už nic tak převratného". Co mají všichni s těma Beatlesákama? Říkal jsem si. Vždyť je to jen samé nanana, tralala, žádné pořádné bubny, žádná kytarová sólíčka, žádné emotivní zpívání (nebo spíš řvaní). Samý cukrkandl, vždyť tyhle vykopávky se do toho vůbec neumí opřít. 

Sem tam na oldies taneční párty a nebo s kytarou u táboráku, jo to je fajn si je poslechnout, ale jinak žádná sláva, nevím, co všichni tak blázní. Takto jsem na Beatles na dlouhou dobu zanevřel. Až jsem narazil na dokument 7 Ages of Rock, kde se spousta známých hudebníků opět a opakovaně vyjadřovala o tvorbě Beatles s největší úctou a uznáním. To není možné! Že bych jim tak křivdil? 

Tak jsem si jednoho dne sehnal komplet celou diskografii The Beatles a začal jsem to poslouchat od začátku až do konce. Brzo jsem přišel na to, že jsou vlastně dvě skupiny Beatles, nebo ještě lépe, dvě úspěšné přesto dosti odlišné epochy, kdy za přelom můžeme považovat album Rubber Soul. První epocha víceméně zapadá do mé již vytvořené škatulky nanana tralala hudby... Asi takhle, uznávám kvalitu téhle hudby, ale jde to většinou mimo mě, málokdy si to pustím k poslechu. To ta druhá epocha mým hudebním vkusem naopak prochází jako šíp Wiléma Tella pověstným jablkem (mimochodem, od dob puberty jsem svůj hudební vkus zase trochu zmírnil).   

Myslím, že podobně se i fanoušci Beatles dělí na dvě skupiny. Jedni, kteří spíše preferují první epochu zatímco druhá epocha je nechává chladnými a pak ti druzí, kteří to mají úplně naopak. Možná je to jen má smyšlenka, nicméně já osobně to tak mám nastaveno. Moje TOP 10 Beatles songů se skládá pouze z oné druhé epochy, Yesterday tam nehledejte. Tak tedy, bez dalšího okecávání:

  • 10. Magical Mystery Tour
  • 09. I Want You (She's So Heavy)
  • 08. She's Leaving Home
  • 07. Golden Slumbers + Carry That Weight
  • 06. While My Guitar Gently Weeps
  • 05. Strawberry Fields Forever 
  • 04. Eleanor Rigby 
  • 03. Oh! Darling
  • 02. I'm The Walrus
  • 01. A Day In The Life (nejlépe s předehrou reprízy St Pepper's Lonely Hearts Club Band)

(Poskytnul bych i nějaká ta videa, ale tvorba Beatles je z Youtube pravidelně mazána z porušování autorských práv. Jeden týden tam jsou, druhý už jsou pryč)

Mými nejoblíbenějšími alby jsou Magical Mystery Tour, St Pepper's Lonely Hearts Club Band a Abbey Road. Mým nejméně oblíbeným hitem Beatles je Ob-la-di Ob-la-da (ještě Revolution 9 je dost mimo, ale to snad není ani hit, ikdyž se o to John snažil... nebo spíš Yoko). Speciální zmínku bych věnoval Dear Prudence, což je již v podání Beatles samo o sobě skvělá písnička, ale dle mého názoru ji ještě vylepšila postpunková kapela Siouxsie And The Banshees. Určitě stojí za poslech! Jinak je spíše zvykem, že si hudebníci na cover verzích od Beatles vylámou zuby. 

The Beatles vytvořili za necelých 10 let neuvěřitelnou spoustu ikonické muziky (napočítal jsem 12 studiových alb!) a zanechali za sebou nesmazatelnou stopu v dějinách moderní hudby. I 40 let po jejich rozpadu nachází nové fanoušky a to i z řad jejich největších odpůrců! A to je co říct. 

Autor: Jan Piňos | sobota 21.5.2016 23:14 | karma článku: 17,74 | přečteno: 532x
  • Další články autora

Jan Piňos

Migranti po osmistépadesátétřetí

Budou volby a co se řeší? Uprchlíci! Pro mnohé politiky vděčné téma, které se tu "řeší" už přes 3 roky. Bodejť by se neřešilo, když tak skvěle slouží jako kouřová clona.

28.9.2018 v 0:38 | Karma: 9,38 | Přečteno: 359x | Diskuse| Společnost

Jan Piňos

Jaky Důda

V sobotu 15. 9. proběhne skvělá celorepubliková akce Ukliďme svět, ukliďme Česko. Veřejné prostory budou opět zářit čistotou. Ale na jak dlouho?

15.9.2018 v 4:39 | Karma: 11,57 | Přečteno: 303x | Diskuse| Společnost

Jan Piňos

Řídit firmu s 30% podílem

Andrej Babiš říká, že chce řídit stát jako firmu. Já jsem tedy ještě neslyšel o firmě, kterou by šlo plně řídit jen s 30% podílem.

19.3.2018 v 15:28 | Karma: 37,92 | Přečteno: 2782x | Diskuse| Politika

Jan Piňos

Budoucnost v rukou seniorů

O naší budoucnosti rozhoduje starší generace. Ta pod vlivem romantizované představy o "starých dobrých časech" žene mladé do nejisté budoucnosti, které se polovina z nich ani nedožije. Aneb paradox demokracie.

27.2.2018 v 16:09 | Karma: 33,48 | Přečteno: 4927x | Diskuse| Společnost

Jan Piňos

Nepochopení sluníčkářů

Do slovníků nespisovné Čestiny se dostaly nové výrazy jako vítač, dobroser, havloid, pravdoláskař a především sluníčkář. Myslím, že jsem jeden z nich. Co se ale za tímto výrazem skrývá? Jsou sluníčkáři opravdu tak sluníčkoví?

4.1.2018 v 3:33 | Karma: 22,84 | Přečteno: 2246x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 51
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1272x
Píšu slova, věty, sem tam i souvětí...